Yücel Tunca İle Haber Fotoğrafçılığı Üzerine
Söyleşi: Narin Demirci
Kaç yıldır fotoğraf sanatıyla
uğraşıyorsunuz ve kaç yıldır profesyonel olarak fotoğraf çekiyorsunuz?
Fotoğrafçılığa, 1985
yılında, gazetecilik eğitimi kapsamında aldığım fotoğrafçılık dersiyle ilk
adımımı attım ve ilk fotoğraf makinemi aldım. Hemen bir yıl sonra da,
üniversitede okumaya devam ederken dergi ve gazetelerde basın fotoğrafçısı
olarak çalışmaya başladım.
Fotoğrafı sevmenize,
yönelmenize sebep olan şey nedir? Sanatlar içinde neden fotoğrafı tercih
ettiniz?
Gazetecilik eğitimini
seçerken aslında önümdeki rol model Uğur Mumcu idi. Araştırmalar yapan, yazan
bir gazeteci olma hayalim, fotoğrafçılık dersi hocamız Özdemir Gürsoy’un
etkisiyle yön değiştirdi. Fotoğrafın da en az yazı kadar etkili bir anlatım
aracı olduğunu onun fotoğrafları sayesinde anladım. Böylelikle basın alanında
foto-muhabirlik yaparak yol almaya karar verdim.
Çekerken en fazla zevk aldığınız
kareler, en fazla zorlandığınız kareler hangileridir? Neden?
İlgi çekici ışık ve
gölge oluşumlarını, ruh halini temsil edecek biçimde fotoğraflamayı seviyorum.
Bunun yanı sıra fotoğraf çekme amacıyla çıkılan yolculukların verdiği keyif de
yabana atılır gibi değil. Öte yandan sosyal olayların fotoğraflanmasında da
kendime bir rol biçiyorum halen. Gazetecilik yılları geride kalsa da bu
refleks, insani tepkilerimle birleştiğinde beni sokaklarda yaşanan olaylara
doğru çekiyor. Çatışmalı ortamlarda fotoğraf çekmek oldukça zor. Fiziki
zorlukların yanı sıra psikolojik zorlukları da var.
Fotoğrafçılığı meslek olarak yapıyorsunuz.
Genelde insanlar fotoğrafçılığa meslek olarak bakmıyor. Bu konuda onlara bunu
kabullendirmekte zorluk yaşadınız mı? Ya da yaşıyor musunuz?
Bu noktada elbette en
büyük çatışma aile içinde yaşandı geçmişte. Özellikle babama fotoğrafçılığın, gazeteciliğin
benim için önemini anlatmakta zorluk çektim. Israr ettim, vazgeçmedim, her
türlü sonucuna katlandım. Bundan on-on beş yıl öncesine kadar babamdan hâlâ
şunu duyuyordum: “Artık kendine doğru düzgün bir meslek edin.” Şimdilerde bu
baskı kalmadı neyse ki. Neredeyse elli yaşına gelmiş birisinin başka bir yol
düşünmeyip ısrar ettiğini görmek, onun da yelkenlerini suya indirdi.
Siz basın-yayın
mezunusunuz. Haber fotoğrafçılığına bakışınız nedir? Haber fotoğrafçılığını
diğer fotoğraf kategorilerinden ayrılan özelliği nedir?
Basın fotoğrafı da
dahil her türlü fotoğraf, fotoğrafçının akıl süzgecinden doğar, hayata
bakışıyla şekillenir. Basın fotoğrafçısı, diğer fotoğrafçılık alanlarına oranla
biraz daha objektif olma sorumluluğu taşır. Bu durumda kişisel yorumlarınız,
durumun objektif anlatımıyla zaman zaman çelişebiliyor. İkisi arasındaki
gerilimi kontrol altında tutmak son derece önemli… Dolayısı ile diğer fotoğraf
alanlarında fotoğrafçı kendini daha özgür hissederken, basın fotoğrafçılığı
alanında daha dikkatli davranmaya çalışıyor. Realitenin objektif biçimde
aktarılması sırasında, kişisel yorumların devreye girmemesi olanaksız olsa da
bunun çok dikkatli yapılması gerekiyor.
Gazetecilikte
fotoğrafın önemi nedir?
Fotoğrafın
inandırıcılığı, belge gücü onu gazetecilikte vazgeçilmez kılıyor. Sözün,
yazının iddia ettiğini fotoğraf ispatlıyor. Bunun en iyi örneklerini geçtiğimiz
yıl Gezi Parkı Direnişi sırasında gördük. Devlet şiddetinin boyutlarını
anlamamızda büyük etkisi oldu. Yalnızca bu da değil elbette. Sayılı medya
organlarını hariç tutarsak basılı ya da online yayıncılıkta okumayı
kolaylaştırmak, durum bilgisini hızlı biçimde okuyucuya aktarmak ve hatta
grafik-estetik değeriyle sayfaları okunur-bakılır kılmak gibi önemli katkıları
var fotoğrafın.
Sizin fotoğraf
sanatınızın içinde haber fotoğrafçılığının yeri nedir? Genelde hangi tarz
çekimler yapıyorsunuz?
Yirmi yıl kadar basın
fotoğrafçılığı yaptıktan sonra fiili anlamda bu alandan uzaklaştım. Ancak gerek
basın fotoğrafçılığı alanında gençler yetiştirmek, gerekse de basılı olarak
veya internet ortamında basın ve belgesel fotoğrafı yayınları çıkarmaya,
oluşturmaya devam ediyorum. Kişisel fotoğraf uğraşım son dönemlerde daha çok
öznel anlatımlara doğru ilerliyor. Fotoğraflarımda artık kendi dünyama ilişkin
yansımalar var.
Herkes haber
fotoğrafçılığı yapabilir mi? Haber fotoğrafçılığı yapmak isteyen gazetecilere
neler önerirsiniz?
Kuşkusuz herkes haber fotoğrafçılığı
yapabilir. Haber fotoğrafçılığının da kendi içinde birçok alanı var
biliyorsunuz. Spordan tutun da magazine, sıcak haber fotoğrafçılığından, savaş
fotoğrafçılığına kadar birçok iç disiplini mevcut. Bunların herhangi birinde
emek vermek isteyenlerin meslek içi eğitime, kişisel donanıma, sabra ve tutkuya
gereksinim duyacaklarını biliyorum. Kolay bir meslek değil ancak itiraf
etmeliyim ki otuz katlı bir binada, bir masa başında yıllarını geçiren pek çok
insanın yaptığı işten çok daha iyi bir iş. Maddi olmasa da duygusal tatmini
oldukça yüksek… Arsız bir tüketici olarak hayatını sürdürmek maksadıyla kendini
para kazanmaya adamayı reddedenler için ideal bir iş alanı olduğunu bile
söyleyebilirim.
Galata-2015
Yorumlar
Yorum Gönder